Caminha - Baiona

9 juni 2019 - Baiona, Spanje

De dag begon extra vroeg. Om 7:00 uur stonden we aan de kade van Caminha te wachten op onze watertaxi die ons (Daniël en ondergetekende) naar de overkant van de rivier de Miño zou brengen. En de overkant is Spanje. En dat betekent niet alleen dat ik aan het laatste stukje van mijn Camino ben begonnen, maar ook dat de klok weer een uur vooruit gaat. Mijn tijd is nu weer gelijk aan Nederland. Deze dag is dus een uur korter.

Ik had gedacht dat de overtocht wel een half uur zou duren, maar de speedboat waar we mee naar de overkant werden gebracht was zo snel dat we binnen 10 minuten op Spaans grondgebied stonden.

Wat volgde was eerst een flinke klim over de berg naar A Guarda. Vervolgens een lange, enigszins saaie wandeling langs de kust, afwisselend over gravelpaden en asfaltwegen.

Het verschil, qua wegwijzers tussen Portugal en Spanje is opvallend. In Portugal moest je regelmatig gokken welke richting de juiste was. In Spanje is dat veel beter geregeld. Je kunt je niet vergissen. Zelfs de afstand tot Santiago wordt telkens aangegeven. Dat vind ik overigens niet zo fijn, want als je je net in het zweet hebt gewerkt op een klim naar een dorpje en de gele pijl geeft aan dat je 600 meter bent opgeschoten; dan ben je niet blij. De kunst is dus om wel de richting af te lezen en niet de afstand.

In mijn “planning” had ik Mougas als bestemming voor vandaag gepland. Gistermiddag bleek echter dat er in Mougas geen enkel betaalbare hotelkamer meer te vinden was. Het lukte uiteindelijk om een goedkope tweepersoons hotelkamer te vinden in Baiona. Een plaats circa 8 km verderop.

We zijn vandaag dus naar Mougas gelopen en hebben daar een taxi genomen naar ons hotel, waar ik nu dit verslag zit te schrijven.

Ik heb met Daniël afgesproken dat ik vanaf morgen weer alleen loop. Hij loopt iets sneller dan ik, waardoor ik steeds tegen zijn rug aankijk en hij wil vandaag over een week in SdC aankomen, terwijl ik inmiddels drie dagen vóór ben op mijn eigen schema. Ik ga dus wat kortere afstanden inplannen en nog meer genieten.

Groetjes en fijne Pinksterdagen,

Pelgrim Piet.😇

1. Weijts:
    9 juni 2019
    Het gaat goed Piet, vooral blijven genieten, dus heel verstandig dat je je route aanpast!
    Veel plezier!!!
  2. Groetjes en proost op de eerste dag.🍺🍺💋:
    9 juni 2019
    Je wordt met de dag verstandiger, en heel goed dat je je eigen tempo volgt je hebt nog tijd genoeg. Alhoewel het weer iets minder wordt zeker wat frisser maar wel fijn dat je elke dag kan wandelen.👍💋
  3. Jan en Gerdien:
    9 juni 2019
    Ha Piet, ja er is niks vervelender dan je eigen tempo niet kunnen lopen! Mooi daar! Geniet er maar van!
  4. Linda:
    9 juni 2019
    Wat leuk Piet weer zo’n uitgebreid verhaal van je te lezen!! Goed hoe je wandelen combineert met alle soorten van openbaar vervoer. Lijkt me gek letterlijk van het ene land naar het andere land te worden gebracht in 10 min en dan nog een uur tijdsverschil ook! Ondanks dat je de route een beetje saai vindt, heb je wel weer mooie foto’s voor ons gemaakt!
    Leuk dat je zo’n tijd met Daniël hebt opgetrokken maar misschien ook wel weer lekker om een paar dagen in je eentje te gaan lopen met je eigen tempo en eigen afstanden.
    Geniet van je avond, kun je ergens GP kijken? Groetjes ook van San, die zit er middenin 😄
  5. Joost en Nella:
    Hallo Piet, eindelijk Spanje 🇪🇸na een soepele rivercrossing,🚤
    Goed om te horen dat je voor op schema ligt. Dat geeft wat rust en minder druk op het feit dat de gepande afstand gehaaldmoet worden. Vanavond finale nations league. Nederland —— Porto. Wie weet eindelijk een prijs.
    Succes morgen😛
    Groet Nella😉 en Joost🤓
  6. Hans en Judith:
    9 juni 2019
    Het is elke dag weer anders, dat maakt het leuk. Ontzettend leuk je verhalen te lezen en de foto’s daarbij.
    Bijzonder en prachtig op deze manier toch het gevoel met je mee te lopen. Fijne avond, slaap lekker en voor morgen een mooie dag😘
  7. Wim bos:
    beste Piet
    geweldig je mooie verhalen
    we leven mee, nu vanuit Novigrad in Istrie.
    Maar je hebt wel een engeltje op je rug.
    we schrokken van het bericht van een dodelijk ongeval.
    Neem de tijd en geniet
    groetjes Marian en Wim
  8. Loes Swart:
    9 juni 2019
    Keep on going strong. Enjoy.