Porto

4 juni 2019 - Matosinhos, Portugal

Vanmorgen werd ik wakker gemaakt door de regen op het raam van mijn hotelkamer. Was dat even een meevaller dat ik besloten had om vandaag de stad Porto te bekijken! Daarom rustig ontbeten en toen rond een uur of 10 de regen afnam in de metro gestapt, richting Porto centrum.

Ze noemen het hier metro, maar het zijn gewoon trams die bovengronds door de straten rijden. Vanuit Matosinhos doet die er een uur over om mij te brengen bij het mooiste station van Europa, het São Bento. Alle wanden van dit station zijn voorzien van tegeltableaus, met prachtige voorstellingen (zie foto’s).

Daarna gewandeld naar de Sé de Porto; de oude, laat Romaanse kathedraal van Porto. Helaas was er een begrafenisdienst van een bekend persoon aan de gang, want er stond een lijkwagen voor de deur en het hele plein was vol met cameraploegen.

Een bezoekje aan deze kathedraal ging dus helaas niet door, evenals mijn plan om in deze kerk een kaarsje voor Wil te branden. Dat lukte uiteindelijk wel in de Igreja de Santo Antonio. Ik hoop dat het helpt 😇

Daarna wat door de straten en straatjes gedwaald, een kop koffie met “pastel de nata” genomen. Het beroemde Portugese gebakje. En rond lunchtijd een sandwich met een pilsje. In het inmiddels volop schijnende zonnetje.

Nu weer terug op mijn kamer In Matosinhos. Daar belde Wil met een vraag over de TV ontvanger die niet meer reageerde. Dat heeft ze uiteindelijk zelf opgelost door de stekker van alle apparaten eruit te trekken en weer aan te sluiten. Ze heeft mij helemaal niet nodig.

Groetjes en tot morgen,

Piet.

1. Hans en Judith:
    4 juni 2019
    Genoeg te zien... heerlijk zo’n dag, morgen nog een dag in Porto of met de benenwagen de route vervolgen. Veel plezier‼️☀️🕶
  2. Joost en Nella:
    4 juni 2019
    Hallo Piet, Die tegel tableaus zijn inderdaad heel mooi. Het centraal station van Porto schijn ook zo mooi van deze tableaus zijn voorzien. Lekker zo’n dagje rust! Morgen neem ik aan gewoon weer op pad. De paden op de lanen in vooruit met flinke pas want er moeten natuurlijk kilometers gemaakt worden.
    Een kaarsje opsteken voor iemand helpt altijd👍.
    Ik neem aan dat je niet je lunch bij McDonald 🍔🍟 hebt genoten zoals de laatste foto suggereert maar dat het gaat om de adelaar boven de deur.
    Veel succes morgen
    Nella 😉en Joost🤓
  3. Margot:
    4 juni 2019
    Leuk hè, Porto. Heerlijk dwalen door de straatjes. Zo sfeervol.
  4. Weijts:
    4 juni 2019
    Goh, zomaar wat regen, zal men blij mee zijn!
    Leuk dat je Porto toch goed hebt kunnen bekijken, is ook belangrijk als je zo'n wandeling maakt. Alles op zijn tijd!
    En natuurlijk kan Wil zich prima redden, maar een hulpie is vaak makkelijk!!!@
    Gr. en succes morgen!
  5. Sander en Linda:
    4 juni 2019
    Leuk dat je een dagje vrij hebt genomen om Porto te zien! We beleven met je mee door de leuke verhalen. Ga zo door. Veel plezier nog. Groet Sander
  6. Loes Swart:
    4 juni 2019
    Porto prachtige stad. Terecht dat je daar even een bezoek hebt gebracht.
    Morgen weer verder. Geniet er van.
  7. Linda:
    4 juni 2019
    Leuk Piet zo’n stedentripje tussendoor! En lekker alles even op je gemakje, goede timing dus qua weer! Wat ziet het station er mooi uit! Evenals de Mac!
    Het is al heel wat dat Wil thuis is en tijd heeft om tv te kijken want ze is alleen maar op pad en uit eten 😄 Ze heeft niet eens tijd voor ons ‘kliekje’ of om bij ons te komen eten 😂 Iedereen past dus goed op haar. En met jouw kaarsje erbij komt het zeker goed! Morgen weer een mooie (wandel)dag gewenst! 😘
  8. Groetjes en proost op de eerste dag.🍺🍺💋:
    4 juni 2019
    Ik red mij zeker heerlijke asperges gegeten met zalm bij mijn vriendin want Piet lust ze niet, wijntje erbij super.
    Ik heb weer mooie foto’s voorbijzien komen.
    Veel wandelplezier morgen.💋