Dag 20 La Calzada de Béjar - Fuenterroble de Salvatierra

20 april 2022 - Fuenterroble de Salvatierra, Spanje

Het is 20 april 2022 en er ligt sneeuw. En het is zo koud dat het tot het middaguur in schaduwplekken blijft liggen. Dat heb ik weer.

De Via de la Plata nadert de uitgestrekte vlakten van het Castilliaanse hoogland. Dat zal ik overigens niet meemaken, want ik wandel, na vandaag, nog twee etappes om in Salamanca te arriveren, waar mijn Camino eindigt.

De wandeling vandaag wordt gekenmerkt door weidse uitzichten met, op de achtergrond besneeuwde bergtoppen, zie foto’s. Ondanks de kou en de snijdende noorderwind is het één van de fraaiste wandelingen tot nu toe.

In Fuenterroble de Salvatierra verblijven we (Hans Jürgen en ik) in de zeer bekende, zeg maar beroemde, Albergue Santa Maria. Toen Corona nog alleen een biermerk was verbleef iedereen in deze herberg tegen Half Pension. Het diner en het ontbijt werden gezamenlijk, in lange tafels, genuttigd. Iedereen at wat de pot verschafte. Zie foto’s om een indruk te krijgen. Echter door de strenge regels in Spanje levert deze herberg nog slechts een bed om in te slapen, waarbij je zelf bepaalt hoeveel je daarvoor doneert. Dat heet “Donativo”.

Herbergen mogen nu slechts 50% van hun capaciteit aanbieden. We hebben tijdens de Paasdagen gezien dat daar flink mee werd gesjoemeld, maar kerkelijke herbergen hebben op dat punt een soort voorbeeldfunctie en worden regelmatig streng gecontroleerd.

Ik vergeet bijna te vermelden dat ons onderkomen géén verwarming heeft. Het is ijskoud in de slaapkamer, in de badkamer en zelfs in de slaapzak. Maar er liggen wel 6 dikke dekens om de kou een beetje tegen te houden.

Ik hoop dat 6 dekens genoeg zijn. 😳😳

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Weijts:
    20 april 2022
    Je boft niet Piet, het is krankjorem hoe anders de weersomstandigheden zijn.
    Ook wij werden wakker vanmorgen met regen, onweer en hagel, heel vreemd als je in Andalusie verblijft.
    Succes met de 6 dekens!!!!!
  2. Hans en Judith:
    20 april 2022
    Bizar Piet de kou en sneeuw, hopelijk heb je voldoende aan het dekenpakket wat klaar ligt. Goede nacht, morgen weer nieuwe dag, einde van je route in het vooruitzicht.
  3. Joost en Nella:
    Hoi Piet,
    Ja dat zijn barre omstandigheden. Maargelukkig zijn er voldoende dekens en er is een bed. In Nederland staat de zon hoog aan de hemel dus we zijn niet jaloers op jou. Ook wordt de kermis weer opgebouwd bij Argon dus wij kijken naar dat spektakel.
    Hopelijk ziet het er morgen beter uit. Sterkte vannacht en slaap wel.
    Groet
    Nella en Joost
  4. Loes Swart:
    20 april 2022
    Oh vreselijk. Sneeuw. En een onderkomen zonder verwarming. Wat ben jij een bikkel. Petje af. Nog 2 etappes. Het is te overzien.
    Succes morgen weer.
  5. Louise:
    Hoi Piet,
    Je begint met kou en je eindigt met kou. Gelukkig ook warm weer gehad. Jammer dat de donativo niet kan draaien zoals voorheen. Dat was wel het echte pelgrimswerk. Nog 2 etappes. Jammer dat het bijna voorbij is. Maar misschien vind je het wel weer lang genoeg geweest. Groetjes, Louise
  6. Mirjam:
    21 april 2022
    Brrrrrr ik moet er niet aan denken. Stoer hoor! Gelukkig kom je volgende week in een zonnig Nederland weer terug. Jammer dat het gezamenlijke eten niet meer mag. Geniet nog van je laatste dagen en tot volgende week.