Padrón - Santiago de Compostela

15 juni 2019 - Santiago de Compostela, Spanje

De laatste dag van mijn 3e Camino begon rustig om 7:30 uur met een kop koffie in een cafeetje op de hoek bij mijn hostel. Ik had heerlijk geslapen en begon dus uitgerust aan de laatste 25 km.

Het was een beetje een saaie dag. Het duurde even voor de zon de ochtendmist had verdreven. De route liep voor een flink deel door industriegebieden en langs grote viaducten van snelwegen. Je kon echt merken dat Santiago dichtbij was.

Na een rustige klim en een steile afdaling begon het stijgen naar Santiago, dat op circa 300 meter boven zeeniveau ligt. Dat viel nog vies tegen, na alle klim en daalwerk in de voorafgaande etappes.

Maar uiteindelijk stond pelgrim Piet op het plein vóór de Kathedraal. De kathedraal stond vorige keer (in 2016) nog in de steigers. Maar nu is het eindresultaat te zien en dat is prachtig.

Even gekeken op het pelgrimsbureau hoe lang de rij was voor het ophalen van je Compostela (een soort diploma voor het wandelen van een Camino). De wachttijd was circa 2 uur. Dat vind ik te lang. Ik probeer het wel eens op een vroege ochtend.

Nu in mijn hotel, lekker onder de douche geweest, tijd voor een glas bier.

Mijn 3e Camino zit er op. Dit is mijn laatste reisverslag. Donderdag 20 juni vlieg ik terug naar huis. Ook weer heel fijn.

Pelgrim Piet.

1. Weijts:
    15 juni 2019
    Na opnieuw inloggen kwam de rest van het vrrhaal tevoorschijn, dus we zijn weer geheel op de hoogte.
    Je hebt het opnieuw geted, je 3e camino, heel knap.
    Nog veel plezier de komende dahen en tot horens/ziend
  2. Margot:
    15 juni 2019
    Gefeliciteerd met het halen van de eindstreep. Het was een relaxte camino, heb ik begrepen. Maar het gaat om het genieten.
    Ik heb de indruk dat deze camino landschappelijk gezien veel minder mooi was, als je vorige camino's door Noord-Spanje.
    Klopt dat?
  3. Groetjes en proost op de eerste dag.🍺🍺💋:
    15 juni 2019
    Geweldig Piet je bent een kanjer super trots op je.
    Geniet nog maar even voor het gewone leven weer begint.👏👏🚶🏾‍♂️🚶🏾‍♂️☀️💋💋
  4. Willy van der Mije:
    15 juni 2019
    Gefeliciteerd met je 3e Camino. We hebben super genoten van de reisverhalen en foto"s.

Groeten Ben en Wil
  5. Joke mellema:
    15 juni 2019
    Mooi hoor piet weer een geweldige prestatie , nog een paardagen genieten en dan weer lekker naar huis.
  6. Joost en Nella:
    Hallo Piet, “you did it again” 🥳🍾Natuurlijk gefeliciteerd
    We gaan je verhalen missen😢. Jammer dat de laatste etappe saai was en de klim naar Santiago steil was maar als je op het plein staat zijn alle “ ontberingen” weer vergeten. Nu tot donderdag relaxen en dan back home. Sweet Mijdrecht en natuurlijk ook Wil.👩‍🦰!!
    We zien elkaar weer gauw op de Zwaluw.
    Groet Nella😉 en Joost🤓
  7. Loes Swart:
    15 juni 2019
    Hartelijk gefeliciteerd Piet. Kan je weer bijschrijven op het lijstje. Of doorkrassen. Wat jij wilt. Hihihi. Donderdag dus weer terug naar Wil. Inderdaad fijn na al die weken.
    Ik heb vandaag met ons wandelclub 15km gelopen in Katwijk. Niets vergeleken met jou, maar het was pittig. Regen, duinen, Mul zand langs het stand.
    Goede terugreis.
  8. Wim bos:
    beste Piet
    gefeliciteerd met je derde kruisje
    we hebben genoten van je mooie verhalen en foto's.
    zo te zien heb je niet geleden van dit leven!
    Wil kan trots op je zijn
    hartelijke groeten
    Marian en Wim
  9. Henk Gerber:
    15 juni 2019
    Gefeliciteerd met het voltooien van je tocht, geniet nog even na van het resultaat.
  10. Linda:
    15 juni 2019
    Piet, topper ben je! Super trots zijn wij op onze vader/schoonvader/opa! Je hebt t toch maar mooi weer gedaan!! 💪🏼 Geniet nog lekker van wat daagjes ‘vrij’ en alvast een goede terugreis gewenst! 💋
  11. Hans en Judith:
    16 juni 2019
    Gefeliciteerd Piet👏 💪🌹Opnieuw je doel bereikt. Dank voor je mooie verhalen. Veel plezier nog een paar dagen aldaar, goeie reis terug.
  12. Trieneke:
    20 juni 2019
    Hi Piet,
    Helaas heb ik je reisverhalen tijdens onze vakantie niet kunnen volgen, dus nadat we thuis zijn gekomen, afgelopen dinsdag de 18e, ben ik vanaf het begin gaan lezen, maar ik ben nog niet zo heel ver gekomen: toch eerst koffers uitpakken en wassen draaien!
    Als het weer wat rustiger is, ga ik absoluut alle verhalen lezen!
    Ik doe het je zeker niet na, heb je overigens last van blaren gehad enzo?

Nog een paar leuke dagen in Portugal, geniet van de vrijheid en het mooie weer!