Caldas de Reis - Padrón

14 juni 2019 - Padrón, Spanje

Ondanks de relatief korte afstand naar Padrón van 20 km vanmorgen toch weer vroeg uit de veren. Ik stond om 7:30 uur op straat. Het was fris. Het duurde enkele uren voor de ochtendmist door de zon was verdreven.

Ik had in het hotel geen ontbijt genomen, dus na ongeveer een uur werd het tijd voor een sterke kop koffie en een punt Tortilla. Dat lukte in een café, ergens in een hoekje van een dorp.

Het werd snel drukker op de route. Er is nog net geen sprake van een file, maar zowel vóór als achter je lopen pelgrims. Duidelijk is te zien wie in Lissabon zijn gestart en wie in Porto. Het tempo van de Lissabonners is - veel - hoger dan degenen die in Porto zijn gestart. Ook aan de schone kleren en de gepoetste wandelschoenen herken je het onderscheid.

Nog een kenmerkend verschil is dat de lange afstand lopers veelal alleen lopen en de Portoërs in groepjes.

Het was me niet gelukt om een privé slaapplek in Padrón te vinden, dus was ik veroordeeld tot een zg. Bunk-bed. Een stapelbed in een slaapzaal. Maar ik had weer geluk. Door mijn vroege start was ik de eerste pelgrim die zich bij de Hostel meldde. Dat leverde mij een bed op in een tweepersoons kamer, waarbij ik onmiddellijk het onderste bed in beslag nam.

In het bovenbed slaapt een Duits meisje dat haar eerste Camino wandelt. Ik heb haar gewaarschuwd dat het wandelen van een Camino verslavend is. Ze heeft het prima naar de zin.

In het komende weekend is er een muziekfestival in Santiago. Het vinden van een slaapplek bleek daardoor niet eenvoudig. De nacht van zaterdag op Zondag heb ik een privé kamer kunnen vinden in het centrum van Santiago. Daarna heb ik 4 nachten geboekt in het Seminario Menor. De laatste nacht van mijn Camino slaap ik in Lavacolla, een plaatsje direct grenzend aan het vliegveld. Vanaf het hotel is een gratis shuttle service.

Groetjes,

Piet.

1. Margot:
    14 juni 2019
    Het einde komt in zicht. Leuk en ook jammer, denk ik.
  2. Hans en Judith:
    14 juni 2019
    Nog 20 km dan heb je deze pelgrimstocht weer voltooid.👏👏😇 heerlijk zonder blessures, sterke man.
    Door de hoeveelheid pelgrims laatste paar dagen en uiteraard morgen, lijkt mij een euforisch gevoel, met velen hetzelfde doel. Slaap lekker deze nacht en morgen met frisse moed en zin, gericht op de kathedraal.
    😘🌹
  3. Weijts:
    14 juni 2019
    De laatste loodjes Piet, dan is het weer achter de rug.
    Veel indrukken en belevenissen rijker!!
    Gr. slaap lekker en voor morgen weer een mooie trip,
    Ad en Leny
  4. Joost en Nella:
    14 juni 2019
    Hallo Piet. De laatste loodjes in jouw geval de laatste kilometers. Ik had je al gewaarschuwd voor de file misschien slippen de camino’ s ook wel dicht net als onze snelwegen. Rotondes of meer paden zijn mogelijke oplossingen.
    Sommige pelgrims 😇hebben altijd geluk. Een twee persoons kamer het beneden bed en ook nog een ( hoop ik) schone Duitse slaapster boven👩‍🦰. Genietbaar van het festival in Santiago maak er nog een paar mooie dagen van. Vergeet niet kaarsjes op te steken. In de kathedraal mag het niet i.v.m brandgevaar heb ik mij laten vertellen maar er is altijd een plek te vinden en anders maar in gedachten.
    Groet Nella😉 en Joost🤓
  5. Bert en Elly:
    Ha Piet,

Mooi om morgen weer aan te komen op het plein. Volgens mij zijn de steigers nu weg en levert dat weer een mooi plaatje op. Ik begrijp door je boekingen dat je niet door ga lopen naar Muxia? Geniet er morgen in ieder geval weer van. Gr. Elly en Bert
  6. Loes Swart:
    14 juni 2019
    Nog even Piet erin dan is ook deze camino ten einde. Maar met een heel voldaan gevoel lijkt mij. Heerlijk. Geniet nog van de laatste dagen. Groetjes.