Agueda - Albergaria-a-Nova

2 juni 2019 - Albergaria-a-Nova, Portugal

Gisteravond hebben we gezamenlijk gekookt en gegeten. Spaghetti met courgettes, ui, en (veel) knoflook. Geen vlees, want Tucks is vegetarisch.

Desondanks smaakte de pasta geweldig. Lekker veel parmezaanse kaas erover en happen maar. We hadden zoveel gemaakt dat een echtpaar uit Nieuw Zeeland ook nog kon meeëten.

Vroeg naar bed en vroeg eruit. We stonden om 6:00 op straat on te starten met de 24 km naar Albergaria-A-Nova. Door zo vroeg te starten voorkwamen we dat we nog last zouden krijgen van de snel stijgende temperatuur. Met een koffiepauze van een half uur waren we om 11:30 uur bij onze Albergue-a-Nova.

Daar was nog niemand, maar we mochten alles wat we nodig hadden uit de voorraad halen, mits we het geld in een houten doosje op de bar zouden deponeren. Top.

Om een uur of 13:00 kwam de hele familie aanhobbelen. Opa voorop. Bleek dat een van de zoons zijn Communie had gedaan. Dus het was feest. En feest betekent in Portugal veel en lekker eten en drinken. Zoveel, dat er grote hoeveelheden eten onze kant op werd gebracht. Dat scheelde dus een lunch (en waarschijnlijk een diner).

Na een heerlijke warme douche zit ik nu achter een biertje een beetje voor me uit te kijken. Houd ik heel lang vol.

Ook kijken we met z’n allen hoe het programma er morgen uitziet. We komen namelijk in de buurt van Porto, met daartussen enkele lange en saaie etappes. Ik laat jullie weten hoe ik / we dit gaan aanpakken.

Piet.

1. Groetjes en proost op de eerste dag.🍺🍺💋:
    2 juni 2019
    Wat een gezelligheid op de zondag, je hebt weer mooie plaatjes erbij. Even tot jezelf komen lijkt mij ook een goed idee.
    Geniet ervan bij wat aangename temperaturen.🍻😘☀️
  2. Jan en Gerdien:
    2 juni 2019
    Leuk om zo maar zo’n familiefeest mee te maken! Veel succes met de komende wandelingen.
  3. Louise:
    2 juni 2019
    Hoi Piet, volgens mij heb je het goed naar je zin. Als ik wakker wordt komt jouw reisverhaal bij me binnen. We zijn nu in LA. Ik kijk uit naar het moment dat je in Porto bent. En je belevenissen daarna natuurlijk. Bom Caminha!!
  4. Weijts:
    2 juni 2019
    Leuk allemaal deze bijeenkomsten en ontmoetingen!
    Voor morgen: succes , hoop dat de wandelingen goed gaan. In ieder geval loop je niet alleen!!!
  5. Joost en Nella:
    2 juni 2019
    Piet. Al die knoflook wat zal dat een welriekende adem gegeven hebben. Vroeg op en op pad maar “ the. Early bird enz.
    Leuke foto’s Vooral van het traditionele Portugese Pasteis de nata en een café
    Wij hebben onze kleinkinderen weer in Mijdrecht afgeleverd en zitten nu in Oosterhout op een camping langs de Waal. Het was tropisch vandaag 🌞in Nederland maar de komende dagen wordt het wat koeler.
    Succes met de planning van de komende dagen.
    You never walk alone.!!
    Groet
    Nella😉 en Joost 🤓
  6. Hans en Judith:
    3 juni 2019
    Nog 54 km. Naar Porto. ( via Google Maps ) te zien, dat gaat natuurlijk niet in een dag, wellicht morgen. Mooie wandeltocht en wellicht trein of taxi rit.
  7. Dick Mellema:
    3 juni 2019
    Hoi Piet. Wij volgen je reis op de voet. Waar wij nieuwsgierig naar zijn is hoe je zelf de vergelijkingen ziet met je vorige 2 reizen. Ons valt op dat je heel verstandig omgaat met de temperatuur, je veel samen optrekt met medereizigers en ook samen eet en klaarmaakt. Je geniet meer lijkt wel. Kloppen de verschillen? Groet van ons en op naar Porto!
  8. Petrum Henricum:
    #Dick Mellema.
    Ja er zijn grote verschillen in beleving. Het eerste deel van deze Camino is gewoon saai. Lange afstanden tussen plaatsen met een hostel en veel van hetzelfde qua landschap.
    Het andere verschil is dat ik dit keer niet zo gespitst ben op de prestatie van het lopen, maar meer bezig ben met genieten. Het leuke gezelschap uit verschillende landen helpt daarbij natuurlijk wel.
    Ik zou in 2013 en 2016 nooit een hele etappe overslaan, tenzij dat een heel goede reden had. Nu waren de omstandigheden zo zwaar door de warmte dat ik heel gemakkelijk switch van lopen naar OV.
    Omdat de nadruk nu minder op het presteren ligt geniet ik meer.
    Dat heet win-win. 🚶‍♂️🚶‍♂️🚶‍♂️😇
  9. Joke mellema:
    3 juni 2019
    mooi hoor piet dat de nadruk op het genieten ligt , leuk dick jullie waarneming op grond van de berichten.