Dag 13 Alcuéscar - Valdesalor

13 april 2022 - Valdesalor, Spanje

Vandaag een lange etappe van bijna 26 km. Rond 8:00 uur vertrokken met mistig weer. Het duurde lang voordat de mist was opgetrokken en een mager zonnetje doorbrak. Totdat de zon een beetje doorbreekt is het fris, zo niet koud op de Via. Lange broek, hemd, shirt, trui en jack om het wandelen zo aangenaam mogelijk te maken. Gaandeweg de dag wordt het warmer en gaat er steeds weer een kledingstuk in de rugzak

Bestemming is Valdesalor, waar een gemeentelijke herberg is, waarvoor je niet kunt reserveren; dus wie het eerst komt, het eerst slaapt. Van de 24 bedden warwn er nog 5 vrij toen Hanz, de duitse pelgrim, en ik arriveerden. Er was zelfs nog een onderbed leeg, dat ik snel heb gearresteerd.

Inschrijven moesten we in een winkel om de hoek. Kosten € 6 waarvoor we zelfs een kwitantie kregen. Dat heb je met gemeentelijke herbergen.

Direct het stadje/dorp ingegaan om een eet/drink tentje te vinden. Geen probleem. Meteen het bier getest. Prima bier. Nog op zoek naar een apotheek of drogisterij om wat pleisterwerk te kopen. Hanz heeft inmiddels een paar flinke blaren opgwlopen. Apotheek is er wel, maar natuurlijk pas om 18:00 uur. Van die openingstijden in Spanje is geen gehakt te maken.

Dan het bekende ritueel, douchen, wasje draaien (machinaal!!), was te drogen hangen, bed opmaken, verslagje schrijven en foto’s uploaden.

Er kan om 19:00 uur gegeten worden in het kroegje waar het bier zo lekker is. Het eten is tot nu toe prima, alleen die “patat”, ik heb het idee dat ze dat in water koken, of zo. Smaak is goed, maar het ziet er niet uit. Een kleine cursus frituren zou beslist geen overbodige luxe zijn.

Tot morgen.

1. Ans Van der Hulst:
    13 april 2022
    Elke dag weer genieten van je stukjes doorspekt met humor. Her geeft een mooi beeld van hoe het er in Spanje aan toe gaat. Jammer dat het weer nog niet echt Spaans is. Voor morgen vast een mooie tocht gewenst.
  2. Louise:
    13 april 2022
    Klinkt als een geoliede machine Piet!! Mooie wandeldag morgen!!
  3. Hans en Judith:
    13 april 2022
    Jij als altijd voortreffelijke “ kok “ geef ze eens een lesje patat bakken, als je nog energie over hebt. Wat een geluk dat je een lekkere slaapplek hebt kunnen scoren.
    Geniet van de avond.
    Morgen mooie dag.
  4. Sander en Linda:
    13 april 2022
    Wat een leuk verhaal heb je weer geschreven Piet en wat heb je weer een prestatie neergezet met bijna 26 kilometer wandelen! 💪 We hopen dat het weer wat beter wordt! Wat fijn dat je een slaapplek hebt kunnen 'bemachtigen'. Eet smakelijk, geniet van het biertje en hopelijk smaakt de mislukte patat alsnog goed! X
  5. Joost en Nella:
    14 april 2022
    Hoi Piet,
    Lekker gedaan vandaag. Een flinke stap in de goede richting.
    Een goed bed, lekker een wasje gedraaid. Happig eten biertje erbij en Piet kan weer verder. Zolang jou pleisterwerk er niet is loopt als zoals het moet gaan. Veel succes morgen
    Groet
    Nella en Joost
  6. Hans Helsloot:
    14 april 2022
    Hi Piet, ik vind dat je mooie verslagen maakt, zo blijven we goed op de hoogte.