Dag 14 Valdesalor - Casar de Cáseres

14 april 2022 - Rotterdam, Nederland

De problemen met het vooruit reserveren van een slaapplaats gelden vandaag niet. Een gemeentelijke herberg moet iedereen opnemen die zich meldt. Dus je kunt ip pad met de zekerheid dat je een bed hebt. Als zich meer pelgrims melden dan de capaciteit van de herberg wordt eerst gewerkt met schuimrubber matrassen die op d grond worden gelegd. Daarna probeert de hospitalero een bed in een andere herberg of hostel te vinden. Lukt dat ook niet dan moet je niet gek opkijken dt er een auto voor de deur staat die je naar een herberg brengt buiten het drukke St. Jacobs pad. De volgende ochtend brent hetzelfde autootje je weer terug naar de plek waar je bent opgepikt, zodat je je Camino zonder aanpassing kunt voortzetten.

Vandaag waren we, na 23 km, aangekomwn in Casar de Cáseres. Ingeschreven voor € 6 per persoon en daarna doorverwezen naar het tegenover gelegeb gebouw. We mochten zelf een bed opzoeken.

Ik vraag altijd naar een “abacho” bed. Dat is het onderste bed van een stapelbed. Dat was er niet meer. Helaas, dus dat werd een nachtje erin/eruit klimmen. En het is bekend dat 70+ ers er een aantal malen per nacht uitmoeten. (Ik heb geen idee waarvoor) 😳

Ik was bezig om “mijn” bed op te maken: Een disposible om het matras en kussen (rol). Mijn slaapzak en een extra deken tegen de kou..

Plotseling zag ik de hospitalero van de overkant naar de herberg lopen met twee nieuwe pelgrims. Alle bedden waren al bezet, dus ik vroeg mij af waar de nieuwe pelgrims zouden worden ondergebracht.

Met een grote sleutel werd een deur open gemaakt waarachter een slaapzaal met 4 stapelbedden. Dus ook 4 onderbedden.

Ikheb mijn spulletjes bij elkaar gepakt en heb het eerste onderbed geclaimed. De hospitalero keek wel een beetje zuinig, maar ik slaap vannacht lekker “abacho”.

Het vooruit reserveren heeft nu de komende 4 Paasdagen een bed opgeleverd. Daarover dus geen zorgen. Een ander ding is het  eten. Vanaf vanmiddag 17:00 uur is alles, maar dan ook alles, tot zaterdagmorgen gesloten, dicht, afwezig. Een simpel broodje, lunch, of diner is nu al niet meer te krijgen.. En hetzelfde geldt voor morgen Goede Vrijdag.

We zijn nu al aan het hamsteren. Als we bij een biertje een klein broodje of iets anders eetbaars krijgwn doen we dat in een plastic tasje, want: elke calirie telt. Morgen kopen we 33 km. Qua energie zijn dat wel een paar broodjes.

Het weer is fantastisch. ‘s morgens nog fris, later op de dag volop zon. Gelukkig waait de noorderwind nog, zodat het perfect wandelweer is. Temperatuur aan het eind van de dag zo’n 26 graden. Maar dan ben ik al lang op mijn bestemming.

Groetjes,

pelgrim Petrum Henricum. 😂

1. Weijts:
    14 april 2022
    Jemig wat een gedoe niet, maar goed jij hebt het goed geregeld!
    Morgen een pittige wandeling met heel veel kilometers, hoop toch dat je wat extra te eten vindt/ krijgt!
  2. Joost en Nella:
    Hoi Piet,
    Inderdaaad je moet heel wat doen voor dat onderbed. Maar uiteindelijk is het geluk en werkt het weer ook weer mee,
    Veel succes Pelgrim op uw verdere tocht.
    Groet,
    Nella en Joost
  3. Hans en Judith:
    14 april 2022
    Wat een avontuur Piet en dan ook bizar geen eten of drinken te krijgen na 17.00u tot komende anderhalve dag.
    Gelukkig op tijd om te hamsteren en ik zie het voor me, snel van bed verwisselen 😂
    Lekker slapen en morgen nieuwe dag, nieuwe kansen.
  4. Jan en Gerdien:
    14 april 2022
    Ha Piet, dit doet me denken aan de vakantie in Israël waar alles, maar dan ook alles gesloten was met Jom Kippoer; tot en met de vliegvelden aan toe :-)
    Hoop toch dat er onderweg nog aardige mensen zijn die iets met jullie willen delen. Sterkte in ieder geval!
  5. Louise:
    14 april 2022
    Ola Petrum Henricum, ik begin redelijk verslaafd te raken aan je dagelijkse verslagen dus ik ben blij dat je daar zo trouw mee bent. Mooi wandelweer en iedere dag een (onder)bed, wat wil een pelgrim nog meer? Een goed gevulde maag!! Hopelijk gaat dat toch nog lukken morgen! Buen Camino!!
  6. Loes Swart:
    15 april 2022
    Wat een belevenissen Piet. Zo veel moeite om wat te eten te krijgen, maar slaapplaats is gelukt. Gelukkig geen regen meer, begrepen dat het heerlijk wandelweer is.
    Morgen met frisse moed weer verder. Succes.
  7. Maria:
    15 april 2022
    Hallo Piet, ik lees dagelijks met veel plezier en interesse jouw verslagen maar de tijd ontbreekt vaak om te reageren, jij weet zeker dat wij met een nieuw onderkomen bezig zijn, dus woensdag is de eerste kijkdag, daarvoor nog een laatste keer paasei zoeken voor onze kleinkinderen in de tuin, dus het is druk.
    Groetjes Maria