Dag 9 Villafranca de los Barros. Torremejia

9 april 2022 - Torremejía, Spanje

Het treinstationnetje in Villafranca is verwaarloosd en gesloten. Dat gaf niet veel hoop op een stukje treinreis om de wandeling van vandaag met zo’n 10 km in te korten. De website van de Spaanse NS gaf echter aan dat er vandaag om 8:32 een trein zou stoppen.

Met een aantal pelgrims afgesproken dat we om 8:32 op het stationnetje zouden staan. Als er geen trein zou komen zouden we een taxi bellen. Maar, perfect op tijd, stopte de trein en nam ons mee. Gratie, want we hadden geen kaartjes en hebben geen controleur gezien.

10 minuten later stonden we op het station van Almendralejo, van waaruit we de pelgrimsroute weer opzochten richting Torremejia, een wandeling van zo’n 17 km.

Ik ga gister al aan dat dit stukje van de Via de la Plata saai zou worden. Nou dat klopt. Eén lange rechte onverharde weg met aan weerszijden enorme kavels met Olijfbomen en Wijngaarden. Ik had een veel woester beeld van de Via de la Plata, dus dat beeld moet behoorlijk worden bijgesteld.

Morgen gaat de wandeling naar de oude Romeinse stad Mérida, de hoofdstad van de Extremadura.

1. Jan en Gerdien:
    9 april 2022
    Ha Piet, voor een verwaarloosd treinstationnetje was dit toch wel een serieuze trein! Gelukkig stopte hij wél.
    Hopelijk blijft de route niet zo saai en valt er nog veel te genieten onderweg.
    Groet uit een koud en regenachtig Heino!
  2. Hans en Judith:
    9 april 2022
    Dat was ook mijn eerste gedachte, wat een sjieke trein. Fijn dat de wandeling vandaag uiteindelijk 17 km was, zeker wanneer het wat saaier is.
    Lekker eten en 🍻 drinken, morgen gezond op.
  3. Joost en Nella:
    Hoi Piet,
    Soms zit het mee soms zit het tegen. Je was dus een echte zwartrijder maar misschien is dat wat een pelgrim nodig heeft.
    De prijzen zijn voor de kost en het verblijf in ieder geval laten we zeggen niet duur.
    Succes op je verdere reis.
    Nella en Joost
  4. Loes Swart:
    9 april 2022
    Dat is lekker, gewoon de looproute met 10 km inkorten. Nou ja, saaie route, goede optie.
    Voor € 14 een goede slaapplaats.
    Succes morgen.
  5. Louise:
    9 april 2022
    Ha Piet, hoort allemaal bij het avontuur, zo'n stukje zwart rijden. Pelgrims mogen dat vast wel. De route gaat weer wat klimmen zie ik en in Merida is genoeg te zien.
    Fijne wandeling weer morgen, groetjes, Louise
  6. Jan/ny:
    9 april 2022
    Wat fijn Piet zo een luxe trein voor eenvoudige pelgrims....Fijne reis verder
  7. Weijts:
    10 april 2022
    Inderdaad mooie trein en nog een keer zwart rijden op onze leeftijd is ook een uitdaging!🤣🤣
    Succes met de volgende wandeling!
  8. Bert en Hanna:
    10 april 2022
    Hoi Piet,
    Wat heb je weer bijzondere reisverslagen. Wij vroegen ons bij een bepaald bord wel af wat het precies betekende. Alleen slápen of alléén slapen? We zijn benieuwd.